Modernismen
er en kulturell bevegelse som har preget verden siden 1890. Denne bevegelsen
kommer til uttrykk blant annet innen litteratur, musikk og kunst. Det som
kjennetegner modernismen er den eksperimentelle nyskapingen. Retningene som går
under fellesbetegnelsen «modernismen» bryter med de tidligere periodene og kan betraktes
som mye mer sammensatt og mangfoldig. Dette henger sammen med den store utviklingen
fra slutten av 1800-tallet med teknologiske nyvinninger, globalisering og
kraftige endringer i forbindelse med de sosiale samfunnsforholdene.
Likt som andre
kulturelle strømninger oppsto ikke heller modernismen over natten. Den bærer
spesielt preg av de to forløpende bevegelsene impresjonismen og symbolismen. Impresjonistene
var opptatt av «å fange øyeblikket» i sin kunst. De mente at virkeligheten ikke
ble oppfattet så detaljert som naturalistene ga uttrykk for, men at den i
stedet ble registrert som noen glimt hvor bare noen konkrete sider ved
virkeligheten sto i fokus. Kunstnerne som virket innen symbolismen var i
motsetning til impresjonistene og realistene ikke opptatt av den ytre
virkeligheten. De flyttet i stedet fokuset over på individet og ønsket gjennom kunsten
gi uttrykk for den indre tilstanden til mennesker. Munch var en sentral
kunstner innen symbolismen. Fargene i disse maleriene var ikke naturtroe men i
stedet symbolske, og ble ofte brukt for å uttrykke og forsterke følelser.
Impresjonismen og symbolismen påvirket modernismen på forskjellige områder. Hva
som kjennetegnet dem begge var at de ikke framstilte naturen like detaljert som
tidligere kunstperioder, men i stedet ønsket å sette fokus på konkrete
elementer eller følelser.
Modernismen
var som tidligere påpekt meget eksperimentell. Utviklingen på ulike samfunnsområder
inspirerte til kraftig endring på kulturelle arenaer. «Ny virkelighet, nytt
språk» var et motto som blant annet
sto kunstneren Picasso nærme. Han benyttet
seg av helt nye maleteknikker. For
eksempel malte han bevisst motiver med en form som ikke stemte overens med virkeligheten.
Slike teknikker skulle uttrykke noe mer enn det som kunne observeres. Videre kjennetegnes
modernismen ved at den hadde et ganske negativt syn på utviklingen i samfunnet.
Utvikling og vitenskap var en trussel for enkelte da omfangsrike forandringer
krever stor tilpasningsdyktighet. Modernismen var et uttrykk for framtidspessimisme,
fremmedgjørelse og skepsis.
Modernismen
hadde sin oppblomstring i Europa rundt 1890, men dette medførte ikke at den
utkonkurrerte alle andre retninger. Parallelt med modernismen sto
tradisjonalismen, en retning som sto sterkere enn modernismen. Tradisjonalistene
mente at alle skulle forstå kunsten, mens modernistene i stedet hevdet at den
skulle utfordre menneskeheten. Det er interessant hvordan kunsten har utgjort
et spenningsfelt mellom ulike retninger og hvordan det har påvirket vår
forståelse for hva kunst kan bidra med.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar